Blog

Interview med Balls for Kids

Vi har taget en lille snak med grundlæggeren af Balls for Kids, Lise Carstensen, hvor vi blandt andet kommer ind på social ansvarlighed, hvad bolde betyder for hende, samt hvad man støtter, når man køber en bold fra Balls for Kids.

 

Hvis du også synes Balls for Kids er et alt for sejt initiativ, så læs med her…

 

Hvordan fik du idèen til at starte Balls for Kids?
Efter 10 fantastiske år med Gaver Uden Grænser, hvor jeg beskæftigede mig med at tyde drømme, levere gaver og kreative løsninger til virksomheder, var det tid til at blive begejstret på ny. Jeg solgte firmaet, og det gav mig mulighed for at forfølge nogle drømme og videreudvikle mig både fagligt og personligt.  Blandt mange kurser, projekter og rejser fik et længere ophold i Afrika en mærkbar betydning. Jeg vidste, at jeg ville arbejde med forretning og social ansvarlighed, og da jeg opdagede Alive And Kicking, blev jeg ramt lige i hjertet, og det hele gik op i en højere enhed. Forretningsidéen er enkelt, og med afsæt i CSR (Social ansvarlighed) går det ud på at sælge læderbolde i Danmark, håndsyede på lokale systuer i Afrika.

Det er min drøm, at fremstille unikke bolde via kreative partnerskaber fx. en designer, billedkunstner eller et brand, som kan tilføre værdi til bolden. På den måde kan vi bruge “bolden” til at formidle nye historier.

Når jeg tænker på, hvad en bold repræsenterer: Fællesskab, spil & leg, sport & sundhed og kreativitet & frihed, synes jeg, det er verdens bedste merchandise og gaveidé. Så tænker jeg; “hvem vil ikke gerne have en bold og gennem spil og leg være med til at skabe positiv forandring på samme tid?”

 

Hvad støtter man, når man køber en bold fra Balls for Kids?
Jeg tror på, at den bedste måde at skabe udvikling på, er at samarbejde. Gennem handel og partnerskaber er vi med til at realisere drømme for familier i Afrika ved at skabe arbejdsplader for voksne.

For hver solgt bold i Danmark doneres samtidig en bold til et ungdomsprojekt i Afrika. Balls For Kids donerer bolde til bl.a. Mainstream, som er et fodbold-projekt, som gør en kæmpe forskel for udsatte børn og unge i Nairobi’ slum.  Et værdifuldt fællesskab, der skaber livsglæde og kan holde de unge fra kriminalitet, og samtidig er et fristed, hvor alle uanset baggrund kan mødes om fodbold. Mange af børnene bor på gaden og får gennem dette fællesskab mulighed for støtte og rådgivning. Alle donationsbolde bærer et budskab, som bruges til at oplyse om sundhed og forebyggelse om HIV og Aids.

 

Hvem laver boldene?
Balls For Kids arbejder tæt sammen med non-profit organisationen Alive And Kicking og støtter dermed organisationens prisbelønnede sociale arbejde.
Alive And Kicking har eksisteret i 10 år og er den eneste officielle bold-fabrik i Afrika. De driver 3 systuer og beskæftiger ca. 120 mennesker i Kenya, Ghana og Zambia. Ofte har de mulighed for at ansætte mennesker med specielle behov, og dermed inkludere medarbejdere, som ellers ville have svært ved at finde arbejde. Læderboldene sælges på det afrikanske marked, og er velegnet til det rustikke underlag og til alle former for FAIR PLAY :)
De har stort fokus på medarbejdernes trivsel, og alle modtager en fair betaling for deres arbejde.

 

Det er nogle super fine bolde du sælger. Hvem designer dem?
Vi elsker den klassiske ”old school” fodbold, som vi altid vil have i sortiment – det er også den bold børnene i Afrika er vilde med, og derfor altid bruges som donationsbold – fordi den ligner en Match-bold. Vi har allerede designet en zebrastribet bold, en polkaprikket i samarbejde med FairStyles, og vi har hele tiden nye bæredygtige idéer på tegnebrættet. Bæredygtig udvikling er for mig et stort begreb, men vi kan uden at tøve sætte hak ved, at vi ikke forbruger uoprettelige ressourcer og vi er stolte af, at vi gennem spil og leg er med til at bidrage til en mere glad hverdag. Vores bolde er top kvalitet, de er håndsyede og fremstillet efter gamle håndværkstraditioner af ægte naturmaterialer, men for at Balls For Kids kan finde sin plads blandt Adidas og andre kæmpe brands, er det afgørende, at vores bold er unik, og at vi har en ny historie at fortælle – og det har vi, og den er særlig, ærlig og ægte. Balls For Kids har ambitioner om at designe de vildeste bolde, smukke, sjove og derfor forsøger vi hele tiden at finde partnerskaber med kreative ildsjæle og virksomheder, som vil være med til at føre vores vision om at være et innovativt brand, hvor forretning og social ansvarlighed går hånd i hånd, ud i livet.

 

Har du nogle historier som du kan fortælle om, hvor de donerede bolde har skabt glæde?
Jeg synes, at det er fantastisk at arbejde med et produkt som på alle måder er positivt og på samme tid matcher min passion for bæredygtig udvikling. Som noget helt unikt sælger vi koskinds-bolde, dvs. smukke naurlige koskind, som håndsyes i Zambia og er fremstillet af lokalt kvæg, og naturligvis går vores donationsbold til Plan Danmarks skoleprojekter i Zambia. Det er dejligt, at høre, hvordan bare en bold kan skabe glæde og værdi for flere børn.

”Vi er utrolig glade for samarbejdet med Balls For Kids og taknemmelige for at modtage de fine fodbolde. De vil gøre en stor forskel i børnene hverdag. En bold giver leg og glæde til rigtig mange børn på én gang og lige nu har de kun få og hjemmelavede bolde af papir og plastic”, fortæller Marianne Søndergaard fra Plan Danmark, som har besøgt flere af de skoler i Zambia, som vil modtage fodboldene.

Jeg har selv været i Afrika og oplevet den store passion for fodbold. Jeg arbejdede frivilligt for et dansk rejseselskab og hver gang muligheden bød sig, fandt de hurtigt en bold og alle, herunder gæsterne, kokken, tjenere, eller hvem som ønskede, var inviteret og spillet var i gang.